|
|
DALYKO (MODULIO) APRAŠAS
Dalyko (modulio) pavadinimas |
Kodas |
Lotynų kalba medikams |
LOTK1113 |
Dėstytojas (-ai) |
Padalinys (-iai) |
Koordinuojantis: Lektorė J. D. Baronienė Kiti: Asistentė S. Paškonytė |
Vilniaus universitetas, Klasikinės filologijos katedra, Universiteto g. 5, Vilnius |
Studijų pakopa |
Dalyko (modulio) lygmuo |
Dalyko (modulio) tipas |
Vientisosios studijos (I pakopa) |
- |
Privalomasis |
Įgyvendinimo forma |
Vykdymo laikotarpis |
Vykdymo kalba (-os) |
Pratybos auditorijoje |
I semestras |
Lietuvių |
Reikalavimai studijuojančiajam |
|
Išankstiniai reikalavimai: Turėti lingvistinius pagrindus. |
Gretutiniai reikalavimai (jei yra): Nėra |
Dalyko (modulio) apimtis kreditais |
Visas studento darbo krūvis |
Kontaktinio darbo valandos |
Savarankiško darbo valandos |
3 kreditai |
80 val. |
50 |
30 |
Dalyko (modulio) tikslas: studijų programos ugdomos kompetencijos |
Tikslas studentų pasirengimas tolimesnėms medicinos disciplinų studijoms: lotynų kalbos gramatikos pagrindų įsisavinimas, anatomijos, histologijos, farmakologijos ir kt. terminų daryba, klinikos diagnozių formulavimas. Baigę kursą studentai gebės teorines lotynų kalbos žinias taikyti praktikoje, mokės naudotis žodynu, taisyklingai skaityti lotyniškai, versti anatomijos, histologijos, farmakologijos ir klinikinius terminus į lietuvių kalbą, taisyklingai formuluoti diagnozes, žinos mokslinėje literatūroje taikomas lotyniškas abreviatūras, bendram išsilavinimui gilinti naudingas sentencijas. |
Dalyko (modulio) studijų siekiniai |
Studijų metodai |
Vertinimo metodai |
Bendrosios kompetencijos Sėkmingai baigęs šį modulį studentas gebės: |
|
|
Kritiškai, logiškai ir savikritiškai mąstyti; būti kūrybingu; iniciatyviu, mokėti siekti tikslo; bendrauti su kitais; planuoti savo laiką, dirbti savarankiškai, laikantis nustatytų terminų; sisteminti žinias, ugdyti gebėjimą mokytis, formuluoti ir spręsti problemas |
Tiriamieji metodai Pratybos auditorijoje ir savarankiškas darbas namuose: informacijos paieška, mokomųjų ir mokslo populiarinimo tekstų skaitymas.
|
Tęstinis vertinimas. |
Suvokti daugiakultūriškumą, dirbti tarptautinėje aplinkoje bei bendrauti kitomis užsienio kalbomis, gebėti siekti bendrųjų, ne medicinos mokslo srities žinių. |
|
Tęstinis vertinimas. |
Dalykinės kompetencijos Sėkmingai baigęs šį modulį studentas gebės: |
|
|
Taisyklingai skaityti ir rašyti lotyniškai. Naudotis lotynų kalbos žodynu, sudaryti žodžius pagal įvairius žodžių darybos būdus. Suvokti medicinos terminų ir tarptautinių žodžių etimologiją. |
Naujos leksikos semantizavimo būdai: vertimas į lietuvių kalbą, pasitelkiant kalbinę nuovoką, sinonimus, antonimus, žodžių darybą, kontekstą.
|
Apklausa raštu ir žodžiu. Specialiai parengtų testų atlikimas. Dalyko pabaigoje egzaminas raštu. |
Taikyti lotynų kalbos gramatines (linksniavimo, asmenavimo, žodžių derinimo) žinias praktikoje, per anatomijos bei kitų medicinos disciplinų paskaitas ir pratybas. Versti anatomijos, histologijos ir kt. terminus, lotyniškai formuluoti klinikos diagnozes. |
Komunikacinis gramatikos dėstymo metodas: teikiama specialiai sukurta dalomoji medžiaga, atliekama morfologinė, leksinė analizė, dirbama poromis bei grupėse. |
Apklausa raštu. Specialiai parengtų testų atlikimas. Dalyko pabaigoje egzaminas raštu. |
Taikyti lotynų kalbos žinias medicinos praktikoje, profesinėje ir mokslinėje veikloje. |
|
Apklausa raštu. Specialiai parengtų testų atlikimas. Dalyko pabaigoje egzaminas raštu. |
Operuoti bendram išsilavinimui naudingomis lotyniškomis sentencijomis bei posakiais, naudojamais mokslinėje literatūroje, suvokti ir vartoti lotyniškas abreviatūras mokslinėje veikloje. |
Aktyvaus mokymo(-si) metodai: terminų žemėlapių kūrimas, demonstravimas, frontali apklausa.
Individualus užduočių atlikimas, pasiruošimas pratyboms, kontroliniams darbams.
|
Apklausa žodžiu ir raštu. Dalyko pabaigoje egzaminas raštu. |
Temos |
Kontaktinio darbo valandos |
Savarankiškų studijų laikas ir užduotys |
|||||||
Paskaitos |
Konsultacijos |
Seminarai |
Pratybos |
Laboratoriniai darbai |
Praktika |
Visas kontaktinis darbas |
Savarank iškas darbas |
Užduotys |
|
1 Trumpa lotynų kalbos istorija. Lotynų kalbos raidynas.Fonetika.Kirčiavi-mas. Daiktavardžių ir būdvardžių linksniuočių apžvalga. I daiktavardžių linksniuotė. |
|
|
|
3 |
|
|
3 |
2 |
Pasiruošti taisyklingai lotyniškai skaityti. Išmokti linksniuoti pagal I linksniuotę. Išmokti užduotus žodžius bei posakius mintinai. Atlikti pratimus. |
2 II daiktavardžių linksniuotė I-II būdvardžių linksniuotė. Būdvardžių derinimas su daiktavardžiu. Anatomijos terminų struktūra ir daryba. |
|
|
|
3 |
|
|
3 |
2 |
Išmokti II linksniuotę. Mintinai išmokti užduotus žodžius bei posakius. Atlikti pratimus. |
3 Veiksmažodis. Asmenuo-tės. Praesens ind. act. ir pass., imperativus. Esamojo ir būtojo laiko dalyviai, jų vartojimas anatomijos terminijoje. |
|
|
|
3 |
|
|
3 |
2 |
Išmokti asmenuoti, mintinai išmokti užduotus žodžius bei posakius. Atlikti pratimus. |
4 III dktv. linksniuotė. Priebalsinis, mišrusis ir balsinis tipai. |
|
|
|
3 |
|
|
3 |
2 |
Išmokti skirti III linksniuotės tipus ir linksniuoti. Mintinai išmokti užduotus žodžius ir posakius. Atlikti pratimus. |
5 III linksniuotės būdvardžiai ir būdingiausios būdvardžių priesagos. |
|
|
|
3 |
|
|
3 |
2 |
Išmokti linksniuoti III linksniuotės būdvardžius. Mintinai išmokti užduotus žodžius ir posakius. Atlikti pratimus. |
6 Sudėtinių daugiažodžių anatomijos terminų vertimas, derinamieji ir nederinamieji pažyminiai. Būdingesni priešdėliai medicinos terminijoje. |
|
|
|
3 |
|
|
3 |
2 |
Atlikti pratimus: sudaryti priešdėlinius medicinos terminus, versti iš lotynų ir į lotynų kalbą daugiažodžius anatomijos terminus, mokėti gramatiškai nagrinėti žodžius. |
7 Būdvardžių laipsniavimas ir vartojimas anatomijos terminijoje. Aukštesniojo ir aukščiausiojo laipsnio būdvardžių vertimo ypatybės medicinos terminijoje. Linksniavimas. |
|
|
|
3 |
|
|
3 |
2 |
Išmokti laipsniuoti būdvardžius. Atlikti būdvardžių laipsniavimo ir linksniavimo pratimus. |
8 IV V daiktavardžių linksniuotės. Linksniuočių kartojimas. |
|
|
|
6 |
|
|
6 |
2 |
Išmokti linksniuoti IV-V linksniuotės žodžius. Atlikti visos linksniavimo sistemos kartojimo pratimus. Mintinai išmokti užduotus žodžius ir posakius. |
9 Graikiškoji daiktavardžių linksniuotė. Graikiški dėmenys. Klinikinių vienžodžių terminų daryba su graikiškais dėmenimis. |
|
|
|
3 |
|
|
3 |
2 |
Atlikti terminų darybos ir linksniavimo pratimus. Mintinai išmokti žodžius. |
10 Klinikinių diagnozių formulavimas ir rašymas lotynų kalba. Prieveiksmių inde ir praecipue, įvardžio uterque, utraque, utrumque bei prielinksnių vartojimas diagnozėse |
|
|
|
6 |
|
|
6 |
3 |
Atlikti diagnozių vertimo į lotynų kalbą ir iš lotynų kalbos pratimus. |
11 Skaitvardžiai.Romėniški skaitmenys. .Skaitvardinių dėmenų vartojimas sudarant anatomijos terminus. Abreviatūros ir jų vartojimas mokslinėje literatūroje. |
|
|
|
3 |
|
|
3 |
1 |
Išmokti suskaičiuoti iki 10 kelintiniais ir kiekiniais skaitvardžiais. Mokėti rašyti skaičius romėniškais skaitmenimis. Atlikti darybos pratimus. |
12 Recepto struktūra. Santrumpos recepte. Veiksmažodžio formų vartojimas receptūriniuose sakiniuose. Vaistų formos. Cheminė terminija receptūroje. Vaistažolių pavadinimai. |
|
|
|
3 |
|
|
3 |
2 |
Atlikti receptų rašymo ir vertimo bei kitus gramatikos kartojimo pratimus. |
13 Studentų himno Gaudeamus vertimas. Sentencijų vertimas ir žodžių gramatinis nagrinėjimas. |
|
|
|
3 |
|
|
3 |
4 |
Išmokti Gaudeamus ir 50 lotyniškų posakių mintinai. |
14 Išeitos medžiagos kartojimas: žodžių junginių linksniavimas, asmenavimas, dalyvių daryba, graikiškų dėmenų sudarymas, anatomijos terminų kartojimas, diagnozių rašymas ir vertimas, būdvardžių laipsniavimas, receptų rašymas. Tekstų skaitymas ir gramatinis nagrinėjimas, įtvirtinant teorinę medžiagą |
|
|
|
5 |
|
|
5 |
2 |
Atlikti gramatikos kartojimo pratimus. |
Iš viso
|
|
|
|
50 |
|
|
50 |
30 |
|
Vertinimo strategija |
Svoris proc. |
Atsiskaitymo laikas |
Vertinimo kriterijai |
Darbas auditorijoje pratybų metu |
20% |
semestro metu |
2 balai: aktyviai dalyvauja diskusijose, atsako į klausimus, formuluoja problemas ir klausimus. 1 balas: atsako į klausimus. 0 balų: nedalyvauja diskusijoje, neatsako į klausimus, neatlieka užduočių arba praleido 1/3 paskaitų. |
Kontrolinis darbas raštu (I-II linksniuotė, veiksmažodis, leksika) Kontrolinis darbas raštu (III linksniuotė, leksika) Kontrolinis darbas raštu (visa linksniavimo sistema, leksika) Kontrolinis darbas raštu (graikiški dėmenys) Kontrolinis darbas raštu (diagnozės) |
5 %
5%
5%
5 % 10%
|
4 savaitė
8 savaitė
10 savaitė
12 savaitė
14 savaitė |
Studentas geba atlikti nurodytas užduotis: Asmenuoti esamuoju laiku veiksmažodį, parašyti imperatyvą, sudaryti dalyvius. Išversti į lotynų kalbą nurodytus žodžių junginius, juos kaityti linksniais ir skaičiumi. Gimine, skaičiumi ir linksniu derinti kaitomas žodžių jumginių dalis. Formuluoti daugiažodžius anatomijos terminus. Sudaryti terminus iš graikiškų dėmenų. Lotynų kalba rašyti klinikos diagnozes. Moka žodžius ir lotyniškus posakius. Aukščiausias balas rašomas, jei studentas puikiai atlieka užduotis. Jei darbas neįteikiamas, rašomas 0. |
Egzaminas raštu |
50 % |
sausis |
10 balų sistema vertinami atsakymai į pateiktas atviras aštuonias užduotis; atsakymo pilnumas ir informacijos pateikimo logiškumas bei teisingumas. |
|
|
|
|
Autorius |
Leidimo metai |
Pavadinimas |
Periodinio leidinio Nr. ar leidinio tomas |
Leidimo vieta ir leidykla ar internetinė nuoroda |
Privalomoji literatūra |
||||
Filipazak-Nowicka S., Grech-Zmijewska Z. |
2010 |
Lingua Latina ad usum medicinae studentium |
|
Vilnius, Mokslo ir enciklopedijų leidybos centras |
Nečiūnas V., Nečiūnienė V. |
1991 |
Lingua Latina in medicina |
|
Kaunas |
Papildoma literatūra |
||||
|
1980 |
Medicinos terminų žodynas |
|
Vilnius |
Kuzavinis K. |
2007 |
Lotynų-lietuvių kalbos žodynas |
|
Vilnius, Mokslo ir enciklopedijų leidybos institutas |
Nečiūnas V., Nečiūnienė V. |
1989 |
Lotynų kalbos metodinės rekomendacijos klinikos diagnozėms rašyti. |
|
Kaunas |